1. Komisja Certyfikacyjna Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
- Rafał Bornus – przewodniczący
- Rafał Radzio – wiceprzewodniczący
- Marcin Makulski – sekretarz
- Bożena Maciek-Haściło
- Barbara Smolińska
- Barbara Tryjarska
- Dorota Węgrzyn
2. Tryb przesyłania zgłoszeń do Komisji Certyfikacyjnej
- Wypełnioną ankietę (według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały) wraz kompletnymi dokumentami należy przesłać na adres: Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Psychologicznego ul. Stawki 5/7 00-183 Warszawa lub złożyć bezpośrednio w biurze Zarządu Głównego PTP.
- Zarząd Główny przedstawia złożone dokumenty Komisji Certyfikatów Psychoterapeutycznych. Zasady działania i tryb pracy Komisji ustala odrębnie regulamin zatwierdzony przez Zarząd Główny.
- O przyznaniu certyfikatu lub odmowie jego przyznania, Komisja Certyfikatów Psychoterapeutycznych powiadamia kandydata pisemnie. Decyzja pozytywna wymaga zatwierdzenia przez Zarząd Główny. Decyzja negatywna powinna zawierać uzasadnienie wraz z pouczeniem o możliwości odwołania się od niej do Komisji Odwoławczej ds. certyfikatów psychoterapeutycznych. Zasady działania i tryb pracy Komisji Odwoławczej ustalone są odrębnie.
- Zarząd Główny zawiadamia kandydata pisemnie o zatwierdzeniu przyznanego certyfikatu. Wydanie dokumentów rekomendacyjnych składających się z dyplomu i legitymacji w języku polskim i angielskim następuje po uregulowaniu opłaty za przyznanie certyfikatu. Wzory dokumentów ustali Zarząd Główny.
- Opłaty certyfikacyjne stanowią 0,4 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy i są ustalane corocznie. Wnosić je należy w dwóch ratach: I – za procedurę certyfikacyjną i II – za przyznanie certyfikatu. Wysokość opłaty i rat ustala Zarząd Główny i ogłasza w komunikacie na stronie internetowej.
- Opłata za egzamin z psychologii klinicznej wynosi 0,15 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy i jest ustalana corocznie. Wysokość opłaty ustala Zarząd Główny i ogłasza w komunikacie na stronie internetowej.
- Opłaty certyfikacyjne wnosi się na rachunek bankowy Zarządu Głównego wskazany w komunikacie na stronie internetowej.
PLIKI DO POBRANIA:
– Ankieta »Pobierz plik
– Deklaracja profesjonalnej odpowiedzialności »Pobierz plik
4. Regulamin Komisji Certyfikacyjnej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
I. Postanowienia ogólne:
1. Komisję Certyfikatów Psychoterapeutycznych powołuje Zarząd Główny Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego.
2. Komisja składa się z 7 osób, które wybierają ze swego grona w głosowaniu tajnym
przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
3. Członkami Komisji mogą być wyłącznie osoby posiadające certyfikat superwizora
psychoterapii PTP, reprezentujące różne orientacje psychoterapeutyczne i różne
ośrodki z terytorium całego kraju.
4. Wybór członków Komisji odbywa się według następującej procedury:
– Zarząd Sekcji Psychoterapii przeprowadza pisemną konsultację ze wszystkimi
członkami Sekcji w celu wyłonienia wstępnej listy superwizorów mogących
być członkami Komisji Certyfikatów; konsultacja ta powinna się odbyć, co najmniej 6 miesięcy przed upływem kadencji Komisji Certyfikatów, osoby wyłonione w wyniku tej konsultacji Przewodniczący Sekcji Psychoterapii przedstawia Zarządowi Głównemu do wstępnej akceptacji spośród zaakceptowanych wstępnie superwizorów Zarząd Sekcji Psychoterapii przedstawia Zarządowi Głównemu 7-osobową listę kandydatów do Komisji Certyfikatów, Komisję wybiera Zarząd Główny w głosowaniu tajnym na 3 miesiące przed upływem kadencji Komisji Certyfikatów.
W przypadku gdy którykolwiek z kandydatów nie uzyska wymaganej
większości głosów Zarząd Główny występuje do Zarządu Sekcji Psychoterapii
o przedstawienie nowej listy kandydatów.
5. Kadencja Komisji trwa trzy lata.
6. Członkiem Komisji można być nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
7. Komisja Certyfikatów działa zgodnie z regulaminem zaopiniowanym przez Zarząd
Sekcji Psychoterapii i zatwierdzonym przez Zarząd Główny PTP.
Do zadań Komisji Certyfikatów w szczególności należy:
1) rozpatrywanie wniosków o przyznawanie certyfikatów psychoterapeutycznych i certyfikatów superwizora psychoterapii zgodnie z zatwierdzonymi przez ZG PTP zasadami.
2) wnioskowanie do Zarządu Głównego PTP o nadanie certyfikatu psychoterapeutycznego lub certyfikatu superwizora psychoterapii; wniosek oraz sylwetki kandydatów przedstawia na posiedzeniu Zarządu Głównego
przedstawiciel Komisji,
3) przygotowywanie zakresu programowego i listy lektur obowiązkowych dla osób zdających egzamin z psychologii klinicznej. Zadaniem każdej nowej Komisji jest weryfikacja listy lektur; lista dostępna jest na stronie internetowej Sekcji
Psychoterapii
4) certyfikat psychoterapeuty i certyfikat superwizora ma ważność przez okres pięciu lat; Komisja podejmuje decyzję o przedłużeniu certyfikatu psychoterapeuty i certyfikatu superwizora w oparciu o następujące kryteria:
– respektowania zasad kodeksu etycznego psychoterapeuty w swojej pracy
– stanu zdrowia w aspekcie wpływu na pracę z pacjentami
– pogłębiania swoich kompetencji zawodowych (udział w konferencjach,
szkoleniach, itp.)
– korzystania z superwizji (indywidualnej, w grupie, zespół kliniczny)
– przebiegu pracy psychoterapeutycznej
superwizor jest zobowiązany dodatkowo do przedstawienia Komisji oświadczenia dotyczącego realizowania pracy superwizyjnej.
Komisja Certyfikatów Psychoterapeutycznych jest zobowiązana do:
* opracowania ankiety weryfikacyjnej dla psychoterapeutów i superwizorów
* wysłania ankiety weryfikacyjnej do psychoterapeuty na 3 miesiące przed upływem ważności certyfikatu.
* rozpatrzenia przesłanych dokumentów i poinformowania psychoterapeuty o podjętej decyzji.
* stałego uaktualniania listy psychoterapeutów i superwizorów.
5)opracowanie w uzgodnieniu z Zarządem Sekcji Psychoterapii warunków i trybu
zawieszania i odbierania certyfikatów; zasady są przedkładane do zatwierdzenia
ZG PTP,
6)opracowywanie w uzgodnieniu z Zarządem Sekcji Psychoterapii zmian w zasadach przyznawania certyfikatów psychoterapeuty i superwizora psychoterapii,
7) składanie Zarządowi Głównemu i Zarządowi Sekcji Psychoterapii rocznych sprawozdań ze swoich działań.
II. Tryb pracy Komisji Certyfikatów Psychoterapeutycznych
1. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę napływania wniosków o przyznanie
certyfikatów, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące, w obecności co najmniej 5
członków w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego.
2. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący.
3. Przewodniczący Komisji zawiadamia Zarząd Główny i Zarząd Sekcji Psychoterapii o nie uczestniczeniu członka Komisji w trzech w roku kalendarzowym posiedzeniach Komisji. Zarząd Główny odwołuje członka Komisji, którego nieobecności są nieusprawiedliwione i powołuje na to miejsce kandydata wskazanego przez Zarząd Sekcji Psychoterapii.
4. Posiedzenia Komisji są protokołowane przez sekretarza. Protokół podpisany przez przewodniczącego i sekretarza pozostaje w dokumentacji Komisji, a jego kopia jest przekazywana do biura ZG PTP. Do protokołu załącza się wszystkie materiały będąceprzedmiotem obrad.
5. Decyzje Komisji w sprawie o nadanie certyfikatu zapadają w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. Decyzje Komisji w innych sprawach zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, a w przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji.
6. Kandydat starający się o certyfikat przesyła wszystkie dokumenty do sekretarza Komisji poprzez biuro ZG PTP.
7. Podczas posiedzeń Komisja przede wszystkim rozpatruje wnioski kandydatów do certyfikatów psychoterapeutycznych i certyfikatów superwizora psychoterapii.
Sekretarz Komisji sprawdza kompletność przedłożonych dokumentów kandydata i przedstawia jego wniosek na posiedzeniu Komisji.
Komisja wyznacza do oceny merytorycznej przedłożonego dorobku dwóch recenzentów spoza ośrodka, w którym pracuje kandydat. Recenzenci powinni reprezentować różne orientacje teoretyczne. Wskazane jest, by jeden z recenzentów reprezentował podobne podejście co kandydat. Recenzje przygotowywane są na piśmie.
Komisja zwraca się do Sądu Koleżeńskiego z zapytaniem, czy przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie w sprawie, której charakter mógłby uniemożliwiać przyznanie certyfikatu przed wydaniem przez Sąd ostatecznego orzeczenia.
- Po otrzymaniu recenzji Komisja podejmuje na ich podstawie decyzję o zaproszeniu kandydata na rozmowę certyfikacyjną dotyczącą obszaru doświadczeń merytorycznych kandydata. W rozmowie może uczestniczyć
na wniosek kandydata bez głosu stanowiącego, jeden z superwizorów rekomendujących kandydata. W przypadku, gdy w gronie Komisji nie ma specjalisty o orientacji psychoterapeutycznej, która jest przedmiotem egzaminu. Komisja powinna uzupełnić swój skład o certyfikowanego superwizora psychoterapii o tej orientacji. Superwizor ten uczestniczy w posiedzeniu Komisji z głosem doradczym. Przebieg egzaminu może być utrwalony elektronicznie na-życzenie kandydata, który następnie stanowi załącznik do protokołu.
- Sekretarz Komisji po zakończeniu procedury certyfikacyjnej powiadamia
pisemnie kandydata o jej wyniku. W przypadku decyzji pozytywnej informuje,
że wniosek o przyznanie certyfikatu został przedłożony Zarządowi Głównemu.
Powiadomienie o negatywnym wyniku procedury i odmowie przyznania
certyfikatu powinno zawierać uzasadnienie, a także pouczenie co do możliwości wniesienia odwołania od decyzji Komisji. Powiadomienie
powinno określać termin wniesienia odwołania. - Dokumentacja składana przez kandydatów do certyfikatu, korespondencja z nimi, opinie superwizorów oraz recenzje i protokoły egzaminu
certyfikacyjnego, są po zakończeniu procedury przekazywane do archiwum biura ZG PTP.
8. W posiedzeniu Komisji rozpatrującej wniosek kandydata nie może uczestniczyć
osoba, która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym kandydata, a także osoby
pozostające w aktualnej zależności służbowej z kandydatem, np. podwładny-
przełożony.
9. Z opłaty za procedurę certyfikacyjną są pokrywane koszty: honorariów za przygotowanie recenzji, honorariów za udział członków Komisji w egzaminie certyfikacyjnym, przygotowania materiałów kandydata przez sekretarza oraz koszty podróży. Wysokość honorariów za w/w czynności ustalana jest przez przewodniczącego Komisji w porozumieniu ze skarbnikiem ZG PTP corocznie w zależności od wysokości opłaty za procedurę certyfikacyjną wynoszącej, zgodnie z przyjętymi przez ZG PTP kryteriami 0,4 średniego krajowego wynagrodzenia za rok poprzedni.
III. Zasady przeprowadzania egzaminu z psychologii klinicznej
l .Kandydat ubiegający się o certyfikat psychoterapeutyczny, jeśli skończył inne niż
psychologiczne studia magisterskie a nie posiada stopnia naukowego z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii jest zobowiązany do złożenia egzaminu z psychologii klinicznej.
2. Egzamin zdaje się przed 3- osobową komisją egzaminacyjną, która każdorazowo
powoływana jest przez Komisję Certyfikatów Psychoterapeutycznych spośród
psychologów – specjalistów psychologii klinicznej, certyfikowanych
superwizorów psychoterapii.
3. Egzamin obejmuje wiedzę z psychologii klinicznej według programu określonego
przez Komisję Certyfikatów.
4. W czasie egzaminu protokołowane są dokładnie pytania członków Komisji
egzaminacyjnej i odpowiedzi kandydata.
5. Przewodniczący Komisji powiadamia zdającego o wyniku egzaminu.
6. Koszt egzaminu wynosi 0,2 średniego krajowego wynagrodzenia za rok poprzedni.
7. Członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie za przeprowadzenie egzaminu
i w miarę potrzeby zwrot kosztów podróży. Wynagrodzenie za egzamin określane jest
corocznie przez przewodniczącego Komisji Certyfikatów Psychoterapeutycznych
w uzgodnieniu ze skarbnikiem ZG PTP na zasadach ustalonych w cz. II pkt 10.
8. Poprawa egzaminu wymaga wniesienia ponownej opłaty.
IV. Procedura odwoławcza od negatywnej decyzji Komisji Certyfikatów Psychoterapeutycznych.
1. Zarząd Główny PTP powołuje5-osobową Komisję Odwoławczą na trzyletnią
kadencję. Tryb wyboru Komisji jest analogiczny do wyboru Komisji Certyfikatów.
2. Członkami Komisji Odwoławczej są certyfikowani superwizorzy psychoterapii PTP
reprezentujący różne kierunki teoretyczne i różne ośrodki w Polsce.
3. Komisja Odwoławcza wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
4. Odwołanie od decyzji Komisji Certyfikatów Psychoterapeutycznych wraz
z uzasadnieniem składane jest do sekretarza Komisji Odwoławczej poprzez biuro ZG
PTP.
5. Komisja Odwoławcza zbiera się w momencie wpłynięcia odwołania. Komisja
Certyfikatów Psychoterapeutycznych udostępnia Komisji Odwoławczej wszystkie
materiałów dotyczących sprawy.
6. Rozpatrywanie odwołania dotyczy:
– formalnej strony procedury kwalifikacyjnej przed Komisją Certyfikatów Psychoterapeutycznych,
– merytorycznej oceny przedłożonych przez kandydata materiałów.
7. Komisja Odwoławcza może powołać recenzenta dorobku kandydata .
8. W posiedzeniu Komisji Odwoławczej uczestniczy kandydat i rekomendujący
go superwizor z głosem doradczym.
9. W obradach Komisji nie mogą uczestniczyć osoby pozostające w relacjach z kandydatem- wymienione w cz. II pkt 7.
10. Przebieg obrad Komisji Odwoławczej jest protokołowany i utrwalany na taśmie
magnetofonowej, która stanowi załącznik do protokołu. Podpisany protokół przez
przewodniczącego Komisji Odwoławczej i sekretarza pozostaje w dokumentacji
Komisji, kopia jest przekazywana Komisji Certyfikacyjnej i do biura ZG PTP.
11. W wyniku procedury odwoławczej Komisja Odwoławcza formułuje następujące
wnioski:
– podtrzymuje negatywną decyzję Komisji Certyfikacyjnej,
– z powodu uchybień formalnych i merytorycznych skierowuje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Komisję Certyfikacyjną.
12. Sekretarz Komisji Odwoławczej powiadamia kandydata o wyniku procedury
odwoławczej. Powiadomienie o podtrzymaniu przez Komisję negatywnej decyzji
Komisji Certyfikacyjnej powinno zawierać uzasadnienie.
13. Po zakończeniu procedury odwoławczej całość dokumentacji jest przekazywana do archiwum biura ZG PTP.
V. Przepisy końcowe i przejściowe
1. Regulamin zatwierdzany jest przez Zarząd Główny po zasięgnięciu opinii Zarządu
Sekcji Psychoterapii.
2. Zmiany regulaminu muszą być uzgadniane z Komisja Certyfikatów
Psychoterapeutycznych, Komisją Odwoławczą i Zarządem Sekcji Psychoterapii.
3. Propozycje zmian w regulaminie zgłaszać mogą: Komisja Certyfikatów
Psychoterapeutycznych, Komisja Odwoławcza, Zarząd Sekcji Psychoterapii i Zarząd
Główny PTP.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Zarząd Główny PTP.
5. Od dnia wejścia w życie regulaminu Komisja Licencji Psychoterapeutycznych staje
się Komisją Certyfikatów Psychoterapeutycznych i do końca kadencji w czerwcu
2006 r. działa w dotychczasowym składzie.
6. Procedury certyfikacyjne rozpoczęte przed wejściem w życie niniejszego regulaminu
odbywają się według nowych zasad.
7. Po zatwierdzeniu regulaminu Zarząd Główny niezwłocznie powołuje Komisję
Odwoławczą, której kadencja będzie trwać do czerwca 2006 r.